lördag 3 mars 2012

Upptrappning

En stor del av dagen har vi trots vår höga ålder ägnat åt upptrappning. Vilket betyder att innetrappan ska få en renovering. Slipmaskin har inhandlats tillika trekantiga slippapper i olika styrka och med dammsugare kopplat till slipmaskinen har det mesta av gammal fernissa förhoppningsvis hamnat i dammsugaren. Det är inte lätt minsann men det har länge stått på agendan, ny linoleummatta har utsetts och äntligen ska det ske. Trots byte av handkraft så återstår mer än hälften men när krafterna sinar så måste man hämta andan. Det finns ju fler dar i almanackan. Hm...vi började på mitten och gick neråt. Skulle vi börjat högst upp kanske? Å trappat ner...?
Detta kommer mig osökt att tänka på den nye kyrkoherden som skulle bekanta sig med byborna och kom till gamle Anton. Kyrkoherden frågade vad Anton hade ägnat sig åt i sitt långa liv. "Ja´ har böggt trapper" svarade Anton. "Tänk", sa kyrkoherden, "Tänk på alla trappor som Anton byggt. De skulle kanske räckt ända upp till himlen?" "Nä" sa Anton. "Dä´ va´ källartrapper".

2 kommentarer:

  1. Så flitiga ni är!
    Historien med kyrkoherden är en riktig goding. Den skall jag lägga på minnet.
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  2. Rolf
    Tack för det. Gammal som jag är minns jag inte om jag berättat den förut. Alltnog, den är bra.

    SvaraRadera