lördag 5 maj 2012

Min bästa affär?

I maj 1962 tecknade mina föräldrar en livförsäkring för mig. Summan var 15 kr/kvartal, en inte alldeles oansenlig summa på den tiden. När jag blev vuxen och började förvärvsarbeta så övertog jag naturligtvis betalningarna. Åren gick och mest slentrianmässigt inbetalades premien. En dag började jag fundera på om jag skulle ha den kvar överhuvudtaget. Genom facket hade jag ju kollektivförsäkring och summan som skulle betalas ut var inte av fallskärmsstorlek precis. Sagt och gjort, jag ringde upp Livförsäkringsbolaget Trygg som det hette då. "Inte ska du säga upp den", sa damen i kundtjänsten. "Den har förräntat sig bra och betalar du EN gång om året så sjunker premien till 53:- om året!"
Härom dagen gick avtalstiden ut och jag fick min "återbäring": 13 595:-. Det kallar jag en god affär. Nästan som Vinterbidrag som man fick förr om man höll igång byggnadsarbetare på vintern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar