torsdag 29 augusti 2013

Skörde- och faktiskt såtid

En del av årets skörd
Det sägs att "dôm dummaste böndera får dôm största potätera´"och det kan ju stämma. Jag är inget proffs men har svarta fingrar vilket är av arv och ohejdad vana. Något att vara stolt över. Tack mina förfäder för allt jag har fått lära mig genom livet. En hel del s.k. onödigt vetande har jag dessutom säkert haft nytta av ibland. Jag slutar nog aldrig att förundras över att se det växa och faktiskt bli det man tänkt, ibland mer och ibland mindre men jag ser det som en stor gåva att överhuvudtaget få ha möjligheten att göra det. Årets rödbetor kunde kanske blivit bättre men man kan inte få allt. Bönorna trivs bättre på kalkjord så det blir nog inte mer odlat av den varan. Som avslutning på skörden "bakom knuten" gröngödslade jag med "Honungsfacelia" för att ge tillbaka av näringen som skörden tog. Nog så viktigt inför kommande odlingar. Äpplena från trädet som planterades 2010 har gett mer än vad som kanske var nyttigt för trädet men det har fått stöttning. Nu blir det äpplemos i mängd att njutas i lagom takt till morgongröten. Dessutom har skräcken för att beskära släppt sedan jag deltog i en kurs i "Beskärning" som anordnades av Plantagen. Kunskaperna ska omsättas när samtliga äpplen tagits ner (helst före ev älgbesök). En och annan smulgubbe mognar än och den fådda vinplantans druvor mognar till fröjd för sina ägare. Sedan länge är vi självförsörjande vad gäller gurka och tomater och den smidda tranan har kommit upp på sin rätta plats på taket och visar glatt vindriktningen vilket kan vara roligt att veta. Inte OM det blåser utan från vilket håll. För BLÅSER gör det alltid här uppe på höjderna. "Vi byter luft oftare än de flesta andra" som förra grannen uttryckte sig.
Dahlior från frö


Dahlior från frö




Vit höstvädd


Lila höstvädd på G


Gråmalva och rudbeckia
Äppleskörd




Vinet mognar
Ligularia


Än finns det gubbar

Trana landar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar