söndag 23 september 2012

Växthusvärme och eftertankar

Idag är det +22 gr! Var då, undrar någon. Jo, i växthuset. Utanför är det +9,3. En liten oas att glädjas över och i nu när hösten närmar sig. Tid att börja elda brasa inne, att tända ljus, att läsa en god bok eller varför inte planera för nästa växtsäsong. Enligt en artikel i Land så är trädgårdsarbete läkande. Något jag och många andra redan visste. Efter flera år i en arbetsmiljö som nästan tog livet av mig har jag nu nästan återfått min fulla självkänsla och livsglädje. Detta tack vare en anställning mina sista fem år i arbetslivet där jag fått erkänsla, postiva kontakter och kraft att gå vidare. Det tar lika många år att "komma tillbaka" som att gå ner sig, säger man. Att vara kvar i en omöjlig arbetssituation är lika destruktivt som att ställa sig framför ett framrusande tåg och det skulle vara förbjudet att styra ett företag av vilken sort det än må vara med en inkompetent styrelse. Ett sätt att befria sig från de onda förlamande energierna är att vara "trädgårdsarbetare". Att så ett frö och se det växa upp en liten eller stor planta är något nästan alla kan unna sig. Det räcker med ett fönster ut mot ljuset.

1 kommentar: