fredag 27 november 2015

Adventsförberedelse och ordlek

Fyra generationer julen 2007
Idag tänkte jag sätta upp stjärnorna i fönstren som en förberedelse inför 1:a Advent. Jag håller på gammal tradition och vill inte ta ut nåt i förskott. Många lyser upp sin tillvaro redan i mitten av november som om de bodde på ett tivoli. Jag kan i viss mån förstå dem. Vi bor i mörkerlandet just nu och man kan behöva extra ljus. Jag tillhör den generationen som tog advents- och julfirandet i "lagom" takt och eftersom jag har färre år framför mig än som redan passerat så tillhör jag en förgången tid. Jag vägrar envist att kalla den typiska sjuarmade ljusstaken för adventsstake. För mig är en adventsstake en ljusstake med plats för fyra ljus som man tänder i takt med adventssöndagarna. Den kan väl också ersättas av elektriska sådana med tanke på brandfaran men nån måtta får det vara. Jag accepterar dock alla sjuarmade ljusstakar som lyser upp tillvaron i alla fönster. Vi behöver allt ljus vi kan få i november- och decembermörkret och var och en gör som han själv vill. Och den yngre generationen har väl inte riktigt koll på varför vi firar jul egentligen. Om det går riktigt illa kanske det en dag bestäms att vi inte ska ha några kristliga högtider alls med tillhörande ledigheter. Då återstår bara nyår och 6 juni. Det är tur att man får "dö unna" som far sa. Jaja, var dag har nog av sina bekymmer. Dessutom vägrar jag att använda det nya ordet "hen". Ett urfånigt påhitt. Men så betyder det ju "höna" på engelska också.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar