lördag 21 november 2015

Novemberdysterhet och vårkänslor

Kommer jag att lyckas med petuniorna även 2016?
Idag har jag rensat min frösamling som torkat i noga dokumenterade kaffefilter. Ett bra sätt att torka dem i. På hösten samlar jag en del fröställningar och lägger i öppna filter. När de är torra plockar jag bort "det onödiga" och spar fröna som gömmer sig ini. De har stått luftigt i tvättstugan som oftast är varmaste utrymmet, där står ju den soluppvärmda ackumulatortanken på 550L. Nåja, solen värmer inte så det stör från november till mars men där är ändå varmt. Kan inte låta bli att tänka på Luther. Var det han som sa : Även om världen går under imorgon så vill jag idag plantera mitt äppelträd? Vi matas dagligen med undergångsinformation och det mår ingen bra av i längden. Det räcker så bra med det som är.
Veckans besök av Spike lättade upp livet en aning. Han är en glad, pigg, positiv och trofast varelse på 4 ben som värmer hjärtat. Det gör ju även katterna men de är liksom mer självständiga. Spike följer med som en skugga efter en vart man går vilket kan få en full i skratt ibland. När man släckt på toa och svängt igen dörren efter sig så hör man ett försynt krafs bakom och han lufsar ut. I dessa stunder ser han lite förorättad ut men det går snabbt över. En nackdel är bara när det regnar och man (läs jag)  ändå måste ut. Även då finns det hjälpmedel, stövlar och paraply fungerar och Spike bryr sig inte. Omvärlden är lika spännande vilket väder det än är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar