lördag 31 december 2011

Årets sista dag

Varje nyårsafton ser man tillbaka på tiden som gått. Vi skriver snart 2012, ett magisk år för den som hört talas om Mayakalendern. Inte så att jorden ska gå under men att vi går in i en ny tid, en avgörande fas i mänsklighetens historia. Det handlar om en energiförändring som ligger till grund för hela vår kosmiska och jordiska historia. Vi behöver ta de avgörande stegen för att sätta oss själva i samklang med en medveten livshållning. (Läs gärna mera i Mayakalendern av Carl Johan Calleman).
För egen del kan jag se tillbaka på en tid av rehabilitering som pågått i fyra år. Jag bytte arbetsgivare 2008 för att inte gå under av den dåliga arbetsmiljö och nedvärdering som jag utsattes för. Steg för steg har jag fått ta del av uppskattning och positiva kontakter från alla håll hos min nya arbetsgivare. Det räddade troligen mitt liv (jag fick flera livshotande sjukdomar) och jag har lagt det gamla bakom mig men ärren finns kvar (om än läkta) och besvikelse över människors betéende får man ta som en lärdom. Vi får möta såväl ont som gott under vår livstid och allt kommer till oss för att vi ska lära oss hantera det. Ibland med drastiska beslut som helt förändrar vårt liv. Glädjen över ett nytt gott liv tack vare uppbrottet kan ingen ta ifrån en.
Vardagen idag ser annars ut som följer: maken svårt förkyld med förlorad röst till följd av en förkylning som drabbat oss båda. Esberitox och Acetylcystein lindrar men dagen får ägnas åt vila och lugn. Ute har rimfrosten förskönat gräs och träd och just nu är det -1,7 grader. Detta skrivs i ett kök byggt 1818 på en bärbar dator och den radiostyrda klockan visar på 11.28 i nådens år 2011. Att leva mitt i livet är att närvara i stunden just nu, mitt emellan det gamla och det nya.
Gott  Nytt År tillönskas alla!

4 kommentarer:

  1. Ett djupt och allvarligt inlägg. Måtte det nya året ge hälsa och välbefinnande åt er båda. Önskar er ett fridens och glädjens år 2012.
    Vänliga hälsningar
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  2. Rolf
    Detsamma önskar vi Dig! Så länge det finns liv finns det hopp.

    SvaraRadera
  3. Kära Syster och Svåger!
    Vi önskar er båda ett Gott Friskt År!
    Såväl till Er som till hela mänskligheten och allt annat på jorden!
    Kram Kent och Birgitta.

    SvaraRadera
  4. Detsamma till er. Vi har hängt upp en ny blank almanacka att fylla med trevliga och roliga händelser. Till glädje för oss själva och alla andra som vill vara med!

    SvaraRadera