onsdag 21 december 2011

Jämlikt samhälle?

Jag har ofta hävdat att hemkunskap egentligen är en av de viktigaste ämnena i skolan. Reaktionerna är varierande men visar sig ofta med höjda ögonbryn eller en fnysning. Ämnet, som inte står högt i kurs, är ju faktiskt avsett att lära alla människor oavsett kön att kunna klara sig själva i den allra närmaste vardagen. Hörde nyligen talas om en man i övre åldrarna säga när hustrun hade avlidit: Det värsta är ju att jag inte kan laga mat. Jag vet inte hur man gör. Jag har aldrig gjort det. Det var alltid min fru som gjorde det.
Känns det igen? Det finns dessbättre många män som inte alls är främmande för att både tvätta, stryka och laga mat men motsatsen finns. Det finns "curlingföräldrar" som fixar allt sånt (mest mammor) och när barnen flyttar hemifrån så upptäcker de plötsligt att allt inte sköter sig själv. Hade de fått lära sig hushållsarbete i skolan så är risken mindre att de står handfallna när vardagen kommer. Låt ungarna "hjälpa till". Allt annat är björntjänster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar