tisdag 3 juli 2012

Utopier?

Åsa Romson vill skapa ”en hållbar ekonomi” med sänkt moms så att människor har råd att reparera sina saker. ”Vi gröna vill komma bort från köp- och slängsamhället. Det ska vara billigare att laga sina skor än att köpa nya”, säger hon. Visst låter det bra men hur rimmar det med att vi ska öka konsumtionen för att få hjulen att snurra. Reinfeldt vill att folk ska få mer kvar i plånboken och med sänkt skatt ska alla bli lyckliga. Var de extra pengarna ska tas svarar ingen på. Alltmedan infrastrukturen och välfärden seglar allt längre ut mot horisonten. För några år sedan ville jag lämna in vårt torkskåp för lagning. Trodde jag. Efter att jag ganska lätt monterat av övre delen (där fläkteriet satt), tagit med det in till verkstad och lagt fram mitt ärende så att säga så tittade de på mig som om jag inte hade alla hästar hemma och sa: Köp ett nytt. Det blir billigare! Så är det i dagens Sverige. Ös ut alla grejor ni tröttnat på (eller som gått sönder) till återvinningsstationerna. Då skickar de det till U-länderna så kan folk där gå och plocka i skräpet. Det kallas återvinning. Men tänk den dan när det ekonomiska centret har flyttat ut till U-länderna och det är de som bli I-land och vill ta sin del av kakan som vi har knaprat på! Får vi ta hand om deras skräp då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar