tisdag 6 september 2011

Uppåt för mjölkbönderna i Sjuhärad!

Ja, ibland inträffar det oväntade. Just idag efter mina sorgliga noteringar igår så meddelar Borås Tidning att bönderna i Sjuhärad går mot trenden!"Här ökade antalet mjölkkor med över två procent under årets första sju månader. Det är stor skillnad jämfört med övriga landet där förändringen var minimal, en uppgång med en tiondels procent. Och även om antalet mjölkbönder minskar också i Sjuhärad sker det inte i lika snabbt takt som i riket."(BT)
En bonde i Od har omkring 300 djur på gården och kan lika gärna kallas ostbonde som mjölkbonde. All mjölk levereras till närliggande Gäsene-mejeriet i Ljung. Det innebär 6000-7000 liter varannan dag. Dessa ostar exporteras bl a till USA efter vad jag hört tidigare. Så blir det väl avsättning för höet ändå? För med så många kor går det nog åt en hel del. Tänk vad positiva tankar kan leda till ändå!

1 kommentar:

  1. Ifrå allting , så var jag och såg "Kokvinnorna"
    i måndags.Samma person som gjort "Hästmannen".
    Hur hon fick lämna mjölk är en gåta.Aldrig har jag kunnat föreställa mig skitigare förhållanden och fler flugor i en ladugård.Se den om du får möjlighet , också ett tidsdokument , men svårt att ta till sig.
    Kram B.P.

    SvaraRadera