lördag 18 augusti 2012

Till Mathilda

Mahtilda Samuelsson under linden med ett av sina barnbarn
Idag är det farmors födelsedag. Hon föddes 1871 och slutade sin vandring i april 1956. Länge tvistades det om huruvida hon föddes den 20 eller den 18. I kyrkbokföringen står det att hon döptes den 20 i Sandhults kyrka och vägen från Arås från andra sidan Viaredssjön var lång men med häst och vagn gick det att färdas fortare än att gå.

"Till dem, som gjort min 75-årsdag till ett ålderns solskensminne, vill jag frambära mitt hjärtliga tack"
Tack för dina goda ingefärskarameller och de där platta vita med mintsmak och julduken som du påbörjade för att jag skulle göra den färdig. Tack även för din öppna dörr med inbjudan att komma in och bli tröstad när något hänt som framkallade gråt.

3 kommentarer:

  1. "vilken söt farmor!"; sa Matilda (utan 'h'). Det noteras också att dörren till sovrummet alltså flyttades efter år 1946.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den flyttades nog en bit in på 50-talet. Jag minns den gamla i andra ändan. Det har dessutom funnits en dörr på mitten av den väggen, dock "långt före mi´tí´"

      Radera
    2. Förresten är "den nya Matilda (utan h) lika söt om inte sötare!
      Kram från Den nya farmorn

      Radera