fredag 3 augusti 2012

Överraskningar

Ingen reklam!
Gårdagen resulterade i att hyllan i tvättstugan äntligen kom på plats. Stöd var inhandlade och som den trogne återanvändaren jag är så fixades själva hyllorna till av sedan länge avdankade skåpshyllor som framlevt sina modiga 35 år på "rännet". Man tager vad man haver, som Kajsa Warg förmodligen aldrig sa. Maken som händigt hanterar den elektriska sågen fick uppdraget att såga till med rätt mått. Något av det som i 2 år stått på golvet fick nu komma upp på högre höjder. Bra blev det!
Crocosmia x crocosmiiflora Montbretia – höstlilja
Den här dagen såg ut att bjuda på lite sol och eftersom rabatterna växer frodigt i regn, liksom ogräset, så var det dags med en insats. Lisa för själen men en plåga för knäna. När jag passerade Höstliljorna som planterades förra året men aldrig gav några blommor fick jag en överraskning. (Enligt instruktionsboken skall lökarna tas upp på hösten eftersom de inte lär klara vintern vilket jag inte brydde mig om eftersom de ändå inte blommade). Där kom de! Smala blomställningar som knappt syntes men lovade gott minsann! Så kan det bli ibland. Rudbeckian är på gång liksom höstanemonerna. Läste nånstans att höstanemoner var svårodlade men att de gärna spred sig om de trivdes. Och det hade de.
Ett stilla liv i en pensionärslägenhet lär inte vara något för mig, det är klart. Men som några av våra bekantingar i 65-70-årsåldern säger som startar nya projekt hela tiden: Det beror på vad man ska använda Livet till. Kloka ord.

       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar