måndag 7 november 2011

Brev från Amerika

Jag och June
Idag kom ett brev avsänt av dottern till vår släkting June Jensen i Californien. Det visade sig att June lämnat den här världen den 30 september. Hon var en berest dam som inspirerat oss i mångt och mycket. Hon fann oss (min far) vid sin släktforskning och kom hem till oss och visade foton på våra gemensamma anfäder. Mor och far var inte så väl bevandrade i det engelska språket förutom några kurser på äldre dar så vi fick tolka. Därefter har vi behållit kontakten och hon bjöd vår familj till Los Angeles 1991 där hon bodde. Vi fick se och uppleva så mycket där vilket var som att vinna på Lotto! Vi fick dessutom vara med om en riktig jordbävning vilket inte är så ovanligt i dessa trakter. June blev 92 år. Hon var bl a medlem i the Travelers´Century Club och hade under sitt liv besökt ca 116 länder. Båda hennes föräldrar var svenska emigranter och det gjorde väl sitt till för att hon skulle vilja forska vidare. Uppgifter som vi kunde foga till våra egna! Tack vare June och hennes besök i Sverige (flera) så har vi dag, förutom alla minnen och brev, en video där såväl mor och far finns med samt June själv förstås liksom våra släktingar Karin och Sanfrid Gabrielsson i Viared, även de borta sedan många år. Arås i Viared var vårt gemensamma "urhem" på farmors sida. Vi träffade Junes syster Ruth och jag blev plötsligt varse den fantastiska likheten mella Ruth och min farmor! Just i profil och när hon pratade. Farmor dog när jag var 8 år men plötsligt mindes jag så tydligt hur hon såg ut. Det slog mig lustigheten i att se en människa i en helt annan världsdel i en annan tid se ut som farmor men prata ett annat språk. När liv och död hinner ikapp en så här så inser man hur kort ett liv är trots åren. Far sa alltid "dä vá la härûm år´t" och nu vet jag precis hur mycket 20 år är. Åtminstone sett i backspegeln.

2 kommentarer:

  1. Tiden upplevs gå fortare ju äldre man blir och ett år blir också en mindre och mindre tidsenhet i förhållande i en livsålder.

    SvaraRadera
  2. Ninja!
    Jo, visst är det så. Men en bidragande orsak kan vara det enorma informationsflödet som vi utsätts för idag. Så var det inte förr. Dagarna upplevdes som längre när det inte "hände" så mycket.

    SvaraRadera