måndag 21 november 2011

Jul igen

Idag kom julgranarna fram igen i köpcentret Knallerian, Borås. "Redan?" tänker man varje gång men det är ju ändå 1:a söndagen i Advent nästa söndag. Jag fick en association när jag passerade Hemtex med sina juliga tyger. Det är minsan inte bara Jesusbarnet som legat på halm som liten. Så även jag och mina systrar. Som man bäddar får man ligga, sägs det och så var det. I ett röd-grå-randigt madrassbolster stoppades halm från egna åkrar och det prasslade så gott när man fick ny halm till jul. Halmen formades första natten och den formateringen (:-) gällde sedan. Madrassen var att växa i(på) liksom sängen som drogs ut allteftersom man blev längre. Bolstret, av en fantastisk kvalite som hittades vid vindsröjningen, tvättades och fick ett nytt liv som överdrag till mors gamla kökssoffa som numera är minst 100 år. Klimatsmart? Ja, men inte främjar det (h)julen som ska snurra så att ekonomin växer. Något kluven är jag medan jag tar promenaden genom affärsstråket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar