tisdag 8 november 2011

Lite nostalgi

Under de dryga 30 år som jag hade min försörjning på Televerket/Telia skedde en enorm utveckling. Vi fick på 80-talet tex hem (den som var intresserad) en liten låda, ZX 81 för att vi skulle bekanta oss med datavärlden. Den hade 1Kb Ramminne och 16 K x-traminne, Operativsystem Microsoft Basic. Vi fick diplom efter utförda övningsuppgifter som bestod i olika programmeringar. Sönerna, 73 och 77:or, fann dessa uppgifter lätta och har så att säga fått med sig framtiden redan från början. Med allt snabbare teknisk expansion hamnade jag i Internets vagga (åtminstone här i Sverige) , såg möjligheterna , ville lära mer och blev så småningom en av de s k Eldsjälarna i Sverige som skulle föra ut Internet i landet. Det låter kanske pretentiöst men sant! Det hade dock föregåtts av många om och men. I en skrivelse från nov 94 står att läsa: "Internet blir allt intressantare för privatmarknaden. Internet är idag inte intressant för den "vanlige" privatkunden men det blir allt fler som vill kunna nå Internet från sin bostad". Flera år tidigare kom en reaktion från högsta ort att Internet inte var intressant överhuvud taget. En modefluga som snart skulle gå över. Vi vet ju hur det gick. Det är fantastiskt att bläddra i sparad information över utvecklingen! Se förresten gärna min första hemsida som ännu är kvar (gjord 1996) men inte uppdaterad. (Jag minns inte lösenordet).Den är minsann gjord "på riktigt" när man fick skriva i HTML. Kul men jobbigt. Farfar sa 1942 när han såg gårdens folk köra utanför med självbindaren: Tänk ûm di gamle hade fått stå upp å sett detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar