lördag 19 november 2011

Reflektion

Hade anledning igår att inköpa ett USB-minne och steg in på Kjell & Co i Knalleland. De brukar vara hjälpsamma och som den 60+-are man är så kan man ställa dumma frågor utan att skämmas. "Jag skulle vilja köpa ett USB-minne", sa jag. "Dom är här" svarade expeditien och gjorde en armrörelse åt vänster snett bakom sig. Nu är saken den att jag ser bra utan glasögon i vanliga fall men lite mindre bokstäver kräver extraögon. "Vad kostar dom", frågade jag. "Ja, det är de här", kom svaret. "Det beror på vad man ska ha", säger han. Så där "flöt" dialogen tills jag tog nåt mittemellan. "Är de så små", frågade jag och tittade på en liten mojäng som låg väl förankrad i en väl inplastad inbrottssäker förpackning. "Visst brukar dom vara lite större och ha ett slags lock på?" "Nja, alla ser ut så här. Dom blir bara mindre och mindre" blev svaret. Nu såg han lite trött ut.
Luttrad steg jag ut ur affären med mitt inköp och funderade över användarvänlighet medan jag gick mot bilen i novembermörkret. Om jag skulle ta vägen över Clas Olsson, tänkte jag, och samtidigt köpa ett förstoringsglas också?"

3 kommentarer:

  1. Claes Ohlson har det mesta. Brukar vara hjälpsamma och bra, åtminstone på vår breddgrad.
    Själv fick jag ett USBminne till min nya telefon som verkar knepig att använda. Undrar vad det minnet skall användas till och hur. Får nog ta barnbarnen till hjälp så småningom.
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  2. Inte så konstigt om han såg trött ut...
    Det kanske är mycket i hans värld som blir mindre och mindre?
    I min ålder tar jag mig friheten att skämta om det ena och det andra!

    SvaraRadera
  3. Rolf
    Ja barn och barnbarn får ta många duster. Förra sommaren skulle jag hjälpa barnbarnet att se en dvd-film. Batteriet i fjärrkontrollen hade tydligen lagt av så jag försökte hitta knappen på själva dvd-boxen men utan glasögon var det omöjligt. Jag skulle precis be henne vänta tills nån annan kunde hjälpa henne när hon tryckte på en knapp: "DEN är det" sa hon och vips kom "tallriken" ut. Hon var då 3 år!

    SvaraRadera