tisdag 15 november 2011

Märkligt ljusfenomen

Igår kväll när jag kom hem efter målarkursen såg jag under några sekunder något märkligt. Det var ett gulrött klot som for på himlen i öst-nordlig riktning. Det gick så snabbt att jag inte hann reagera, än mindre försöka fotografera. Jag upplevde även ett ljud som jag inte med säkerhet kan säga kom från ljusfenomenet. I kväll kunde vi läsa på webupplagan  av Borås Tidning att flera andra hade sett det. Turligt nog, kan man säga. Jag trodde mina ögon men det var svårt att beskriva för maken som inte sett det. Bengt Erlandsson, ordförande i Borås Astronomisällskap, vet inte riktig vad det kan ha varit för fenomen som syntes.– Det kan ha varit en bolid. (Bolid är en väldigt ljus meteor). De är inte så ovanliga.
Om man tar på sig rejält med kläder kanske man kan sitta ute i kväll vid samma tid (21.00) och se om det kommer tillbaka. Halleys komet var det i alla fall inte. Det liknade nästan det här som visserligen är Betelgeuse star som jag fann på Hubbleteleskopets hemsida. (kan rekommenderas! Otroliga bilder från rymden och de fantastiska fenomen som finns där ute!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar