tisdag 21 februari 2012

Teknikens värld

Idag har vi brottats på flera sätt med teknikens underfundigheter. Att läsa manualer är inte det roligaste men erfarenheten har lärt att det är säkrast att ta det i rätt ordning. Vi behövde alltså en liten behändig telefon vid datorn. Den vi har visar vissa tendenser att sno ihop sladden så att hela apparaten dråsar i golvet när man svarar. "Skaffa en bärbar" sa äldste sonen. "Men då behövs ju både jack å el" sa jag.  Jag brukar inte gå loss på reklam men dagens BT innehöll rabattkupong på "dubbeltelefoner" (bärbara) hos ett av de nyare större affärerna på väg till jobbet. Jag susade in där och efter en stunds letande tornade sig ett berg av dylika apparater upp framför mina ögon. Jag skannade in en (man är väl modern) och väl hemma efter middagen skred vi till verket. De skulle laddas i 8 timmar för att sedan laddas ur för att fungera på bästa sätt. Inget konstigt alls för övrigt. Ser fram emot en liten nätt sak i fönstret bredvid datorn.
Nog om detta...chattade med en trevlig Jennie hos Skånska Byggvaror för att reda ut vad man behöver för att så småningom sätta upp ett växthus (innan man beställer). Fick nog svar för att förstå att det inte var gjort på en kafferast. Inte heller en hel helg om jag ska vara ärlig. Kanske hela semestern? Men sen är det ju höst!
Vid 17.00-tiden fick maken SMS från Boxer att det var lämpligt att göra en uppgradering av TV:n efter kl 18.00. Då var vi så slängda i programmeringsteknik så det var gjort i en handvändning. Små problem för vissa men nog så jobbigt för oss gamlingar.
Nu återstår bara datorinstallation. Dvs, makens kontakter med det allsmäktiga telefonbolaget resulterade ju i ett nytt modem. För att det ska fungera även som trådlöst (för att betjäna ytterligare en) så måste en ominstallation göras. Huva! 
Men...hur klarade de sig förr utan all teknik??

2 kommentarer:

  1. Halleluja! Lycka till!
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  2. Rolf
    Jag kan berätta att datorgrejen fungerade i ett nafs tack vare en för tillfället lugn make. Vi tackar för hejaropen. Det kan minsann behövas när modet sjunker och närmar sig ångestdalen. Allt går om man ger sig 17 på det!

    SvaraRadera