fredag 12 augusti 2011

Glöm inte bort att änglarna finns...

Gårdagskvällen ägnades åt att styra kosan mot skogen för att ta del av dess rikedom. Jag tänker då inte på svamp utan den mängd av lingon jag sett vid promenad för några dar sen. Regnet hängde i luften och maken rådde mig till att ta regnkläder. Jag hade ett ställ sedan seglaråren men jag var tveksam. Regnar det inte blir kläderna ändå våta, på insidan! Jag ångrade mig innan jag nått halvvägs till mitt ställe men tänkte att man kan ju duscha när man kommer hem. Skogen var verkligen full av lingon(-ben, eller vad sjöng han, Martin Ljung). Jag hade med bärplockare och en korg klädd med soppåse (ren) inuti och sen var det bara att plocka. Jag fick ihop 4,5 kilo på 2 timmar! Saken var den att lingonförrådet precis tagit slut i hemmet och eftersom jag hade svårt att lämna de fina bären höll jag på till jag inte fick plats med mer. Det kan ju stunda bistra tider. Väl hemma efter en tung transport startade ju rensning. Hela köket var fullt av lingon och rensningen fick slutföras nästa (denna) kväll. Jag övervägde om jag skulle frysa in en del, burkförrådet var också slut (slängt) sedan flytt förra sommaren. Jag frös ca 3 liter och kokade resten. Döm om min förvåning när de burkar jag kunde finna räckte PRECIS på ml! Ögonmåttet hade fått hjälp av änglarna som alltid finns hos oss. De såg väl min värkande rygg och märkte min villrådighet och kom till undsättning. Lyssna förresten gärna på det här:
http://www.youtube.com/watch?v=4fsD5zgIhWs
Allt Gott och Guds Fred!

2 kommentarer:

  1. Skönt med ett välfyllt förråd av egenhändigt plockade, rensade och kokade lingon. Det blir underbart till vintermiddagrna.

    SvaraRadera
  2. Va redi du ä!
    Kram B.P.

    SvaraRadera