måndag 15 augusti 2011

Låt barn få vara barn!

Tv-nyheterna kunde för ett par dagar sedan meddela att parfym för spädbarn säljs i svenska butiker. Sveriges Konsumenter vill att butikerna plockar undan flaskorna eftersom de innehåller allergiframkallande medel. Jag blev minst sagt upprörd! När jag sökte på Google fann jag att denna "nyhet" fanns med i Helsingborgs Dagblad redan  2008-06-01! Min upprördhet kände då inga gränser. Har ingenting hänt sedan 2008? Finns det fortfarande att köpa? Inte nog med att affärerna ( klädkedjan Zara ) tillhandahåller sådant skräp, det måtte tydligen finnas avsättning för produkten! Hur kan man ens komma på tanken att köpa parfym till sin baby? Ett litet barns naturliga doft är väl något av det bästa som finns. Jag läser vidare från Helsingborgs Dagblad
juni 2008: "TT har sökt Zaras svenska vd utan framgång. När Råd och Rön ringde vd:n hänvisade han till det spanska huvudkontoret som säger att företagets underleverantörer följer EU:s kosmetikadirektiv och branschens egna regler. TT" Känns det igen? Sa de inte samma sak häromdagen? Är vi inte mer rädda om våra barn än att vi utsätter dem för mer gifter än nödvändigt?
Det hela är i klass med stringtrosa och bikinibaddräkt till småflickor. Och vem f..n har lärt småflickor att "banta"? Har mänskligheten inte kommit längre?
Arg Kärring 60+
( Och jag som skulle skriva om positiva saker!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar