måndag 8 augusti 2011

Mammas Karins kålpudding

Häromdagen inhandlade jag ett vitkålshuvud för att försöka mig på att efter mååånga år göra kålpudding. Mamma Karin gjorde den godaste kålpuddingen i världen på sin tid. Jag hade skrivit ner hennes recept (hon hade allt i huvudet) och döm om min förvåning när den blev ungefär som hennes. Maken och jag åt varsin maxiportion och resten hamnade i frysen för att bli till ytterligare två middagar. Jag delar gärna med mig av receptet. (Jag gjorde dubbel sats, lagom för en långpanna)


ca 8 hg blandfärs

3 tsk salt

2 kryddmått vitpeppar

8 dl mjölk

1 vitkålshuvud (ca 2 kg)

2 dl grötrisgryn

ca 2 msk sirap


Man tager ett rent kärl.....(nä, det var ju Kajsa Warg)

Koka 2 dl risgryn i 4 dl vatten 10 min under lock. Späd med 8 dl mjölk och koka sedan 30 min under lock. Ställ kastrullen åt sidan och låt det svälla ytterligare. Skär sedan kålhuvudet (knappt 2 kg) i strimlor eller bitar. Bryn det tillsammans med sirap i en stekpanna (gärna teflon utan smör) i omgångar. Blanda köttfärsen (8 hg) med 3 tsk salt och 2 kryddmått vitpeppar. Blanda med riset. Varva färsen/riset med kålen i en långpanna. Grädda i 175 gr ca 60 min. Mums med lingon till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar