söndag 7 augusti 2011

Jag ser faktiskt fram mot 25 oktober

I höst kommer han till Sverige och spelar på Hovet i Stockholm den 25 oktober. Jean Michel André Jarre, född 24 augusti 1948 i Lyon, Frankrike. Han är en fransk musiker som var pionjär inom den elektroniska musiken. Jarre har gjort sig mest känd för sina stora utomhuskonserter, där den största, i Moskva 1997, lockade över tre och en halv miljon åskådare. Att jag fick upp öronen för denne "årsbroder" kan jag tacka mina kära söner för. Deras musikfavoriter spelades ofta i bilstereon bl a när vi bilade genom Österrike och vi fantiserade om att Jarre skulle ha en konsert i de höga Alperna. Vilken akustik och ljusspel det skulle kunna bli! För övrigt njuter jag mycket av Bach, Mozart, Kris Kristofferson, Johnny Cash, Willie Nelson, svensk folkmusik mm mm. Ingen elektronisk musik där inte men musik är nödvändigt och jag tackar Vår Herre för att hörseln är i behåll. Lyssna gärna:
http://www.youtube.com/watch?v=Ln8eGL-bJqo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vDg9_pvJJ_0&feature=related

Allt Gott och Guds Fred!

2 kommentarer:

  1. Jarre är den enda "popgala" jag varit på. Det var i Globen för en massa år sedan.Det var en ljungande upplevelse.

    SvaraRadera
  2. Solnasnackar´n
    Jag var på en Jarre-konsert alldeles i början när jag knappt visste vem han var och i en mindre lokal där effekterna inte riktigt kom till sin rätt. Men speciellt var det. Maken och jag var på en Bob Dylan-konsert för några år sedan, han sjunger inte så man hör nån text men är ju en levande legend liksom Willie Nelson som vi såg/hörde i Malmö 2008. Det var grejor. Han var vid tillfället 76 år, sjöng och spelade oavbrutet i 2 timmar! Och man hör vartenda ord (nästan). Ingen brist på varken musikalitet eller artikulering.

    SvaraRadera