tisdag 30 augusti 2011

Sensommarskörd och vårplantering

Eftersom vi blivit förärade med den nya tidens avloppsreningsanläggning av det större formatet får vi göra det bästa av situationen. Borås kommun skänkte bort en massa lökar med tillhörande bladverk tidigare i somras när annat skulle förgylla staden. När det regnar manna från himlen måste den fattige skaffa sked så vi for iväg och tog med oss vad vi kunde bära av såväl lökar som blad och grävde ner på "skitvallens" sluttningar. Vid den här årstiden lockar handeln åter med allehanda lökar och som den jordbrukardotter jag är så faller jag lätt för den skönhet som utlovas när snön och vintern släpper sitt järngrepp nästa gång. För att försöka se var jag satte de andra lökarna var jag tvungen att slå gräset än en gång och forsla bort. Attans vad det känns i armen efteråt (jag slår med lie). Men ner kom de och om Gud vill så blir det en fröjd att skåda så småningom. Inte såg jag var jag slutade sist, det fick bli "på känn". Här syns Sommarsnöklocka (Leucojum), Fylld snödroppe (Galanthus "Flore Pleno") och Rysk Blåstjärna (Scilla siberica). Visst blir det nåt att vänta på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar